7 trin til kaffemødet

Researchfasen: De første tre trin

Tema

7 trin til kaffemødet

Længde

Læsetid: 8 minutter

I researchfasen finder du opsøger du systematisk alle de virksomheder, som kunne have din interesse, for sidenhen at udvælge de få, der er relevant for dig at bruge mere tid på at researche på.

Trin 1: Find brancher, som du er nysgerrig på at vide mere om.

Måske kender du allerede til én eller flere brancher, som du har interesse i eller hvor du ved at der ansættes særligt mange for tiden.

Har du brug for inspiration kan du på ClusterExellence.dk (klik på billedet til højre) finde en liste over de forskellige erhvervsklynger. Erhvervsklyngerne er sammenslutninger af virksomheder inden for brancher med et særligt stort vækstpotentiale, som understøtter hinanden i at skabe vækst og innovation indenfor deres branche.  

Trin 2: Vælg dine udvælgelseskriterier for virksomheder indenfor branchen og start din udsøgning

Nu må du gerne være kritisk. Der er rigtig mange virksomheder i Danmark, og du kan ikke sætte dig ind i dem alle. Derfor skal du finde nogle kriterier, du kan bruge til at udsøge de virksomheder som er allermest relevant for dig. Du kan fx. overveje kriterier som afstand til virksomheden eller antal ansatte. 

En god metode er at lave en afgrænset søgning på det centrale virksomhedsregister. Det er en lille smule teknisk, men her kan du søge og filtrere virksomheder efter bl.a. geografi, branche og størrelse.

Vi har lavet en guide her.

Trin 3:
Begynd din research på udvalgte virksomheder

Nu står du med en lang liste over mulige interessante virksomheder, og opgaven består nu i at frasortere de allermest irrelevante, før du for alvor sætter dig ind i virksomhederne. Start med researche kort (max 10 min.) på alle de virksomheder, du har fundet frem, med henblik på at frasortere dem, der alligevel ikke har din interesse.  

Når du har udvalgt en række relevante virksomheder, kan du gå mere i dybden med hver enkelt virksomhed. Brug gerne 30–60 minutter pr. virksomhed til at undersøge deres nuværende projekter, nyheder, afdelinger og økonomien. 

Brug virksomhedernes egne kommunikationskanaler som hjemmeside og sociale medier. Det kan også være relevant for dig at undersøge virksomhedens nøgleansatte på LinkedIn for at se om I evt. har fælles forbindelser og hvad de ansatte skriver om på LinkedIn. 

Du kan også bruge branchespecifikke nyhedssites til at få et overblik over tendenser i branchen eller. 

Tom
Liste over forskellige online branchenyhedsmedier (WatchMedier)