Din rolle i en SMV

Flyt dit mindset – fra jobtager til jobmager

Tema

Din rolle i en SMV

Længde

Læsetid: 6 minutter

Flyt dit mindset – fra jobtager til jobmager

Som jobsøgende ved vi, at man ofte kommer til at blive ”ramt” af sin ledighed og jobsøgning på et tidspunkt, fordi man typisk agerer jobtager – og ikke jobmager.

Det betyder, at man kommer til at være meget reaktiv og afvente det rigtige jobopslag. Vi vil gerne invitere dig til at være proaktiv – og være jobmager. Af mange grunde som f.eks. at du vil opleve en langt bedre energi i din jobsøgning men også, fordi det skaber langt bedre resultater for dig som jobsøger. Og da vi har etableret, at SMV´erne ikke aktivt leder efter dig, selv om at de har brug for dig, så er der kun én vej at gå.

Jobmager

Jeg skaber værdi med mit særlige bidrag. Jeg arbejder proaktivt og ser derfor mig selv som researcher og problemløser. Mit udgangspunkt er min passion, mine interesser og mit særlige bidrag. 

Jeg har fokus på hvilke problemer og opgaver der giver mig energi at løse. 

Jobtager

Jeg er min funktion og titel. Jeg er reaktiv og reagerer mest på jobopslag og afventer at andre definerer hvilke opgaver jeg skal løse. Mit udgangspunkt er at forme mig efter, hvad efterspørger i stillingsopslagene. 

Jeg har dermed fokus på opslåede stillinger på jobportaler og lignende. 

Så sæt i gang med at tagekontrol over din jobsøgning ved at være jobmager og gå ud og research efter uløste arbejdsopgaver i virksomhederne med udgangspunkt i dine talenter og kompetencer.

Du leder efter viden og netværk som jobmager

Mange tror fejlagtigt, at man som jobmager skal ud og sælge sine kompetencer til fremmede mennesker. Det er bestemt ikke en metode, som vi vil anbefale dig at bruge. Tværtimod skal du tænke dig selv som researcher; Du researcher efter uløste arbejdsopgaver og finder relevante videns personer, som kan hjælpe dig på vej til at blive afklaret på, hvad der konkret er efterspørgsel på i den pågældende branche og ikke mindst hvordan du kan se dig selv i den kontekst. Det kan være på LinkedIn, i erhvervsklyngerne, i brancheorganisationer eller i andre professionelle sammenhænge, hvor du kan finde relevant viden.

Turistmindsettet

Fremtidsforsker Anne Skare bruger ofte billedet på en turist, som én person, som er mere modig og nysgerrig, opsøgende og kreative i mødet med nye mennesker. Vi er ikke bekymret for at begå fejl. Vi observerer og tilpasser os. Vi har et mere åbent mindset og dømmer både andre og os selv mindre. Måske du genkender det fra dig selv som turist? Som jobmager er du også på en rejse, hvor du hverken kender destinationen eller kulturen.

Der er ingen, som forventer, at du har stor indsigt i deres branche eller de brændende platforme, som præger deres hverdag lige nu. Den forventning kan ofte stå i vejen for at tage kontakt til nye relationer, fordi man tror, at man skal vide det hele på forhånd. Men hvis du gjorde det, ville der jo ikke være nogen grund til at researche.

I klippet nedenfor kan høre chefkonsulent i Akademikerkampagnen, Kristina Falkvist, fortælle om hvordan man arbejder som jobmager i en SMV.