Jobmagerens værktøjskasse

Værdiboksen

Tema

Jobmagerens værktøjskasse

Længde

Læsetid: 8 minutter

Det er vigtigt at kunne sætte ord på, hvilken værdi man skaber for sin kommende arbejdsgiver, fordi det viser, at man forstår, hvad der er vigtigt for virksomheden og kan bidrage til dens mål og succes. Det giver en indikation af, at man vil være en værdifuld medarbejder og kan hjælpe med at løse de udfordringer og problemer, virksomheden står overfor. Vi bruger værdiboksen som redskab til at finde den ,værdi du som jobmager skal pitche til ejerlederen.

Værdiboksen er en øvelse, som skal hjælpe dig med at blive skarp på, hvilke arbejdsopgaver du kan udføre for din kommende arbejdsgiver, og hvilken værdi arbejdsopgaverne skaber for virksomheden. Værdiboksen tager udgangspunkt i dine unikke kompetencer, men nogle gange kan det svære svært at sætte ord på ens egne evner. Derfor er denne øvelse dynamisk og du kan starte flere steder. Med øvelsen bliver du i stand til helt konkret at sætte ord på hvordan dine kompetencer skaber værdi i virksomheden. Du bliver i stand til at forstå vigtigheden af dine faglige og personlige kompetencer og hvordan de hjælper dig med at udføre dit arbejde. 

Hold musen over billedet for at se eksempler. 

Øvelse: Værdiboksen

Trin 1

Start enten i søjle et eller søjle to. I den første søjle skal du overveje hvilke kompetencer, som du selv besidder. Det kan f.eks. være: Idérig, omsorgsfuld, effektiv, teoretisk, kreativ, videnshungrende, social, god til overblik etc.

Hvis du starter i søjle to, skal du beskrive nogle arbejdsopgaver. Du kan evt. tage udgangspunkt i et tidligere studiejob eller anden ansættelse. Bliv så konkret som overhovedet muligt. Du kan læse mange eksempler på arbejdsopgaver i vores kapitler om megatrends.

Trin 2

I søjle 2 analyseres kompetencen ved at opliste de konkrete handlinger/ opgaver, der løses, når kompetencen bringes i spil.  Startede du i søjle to, skal du nu overveje hvilke kompetencer, som du brugte for at kunne udføre arbejdsopgaverne.

 Trin 3

I søjle 3 skal du beskrive, hvem der skabes en værdi for (ejeren, kunderne, kommunikationsafdelingen, lokalsamfundet etc.) og i form af hvad (viden, produkt, målretning af indsats etc.) Dette er den søjle, som du skal formidle til din kommende arbejdsopgaver.

Ressourcer: Hent skabelon (.docx)