7 trin til kaffemødet

Kontaktfasen: De sidste fire trin

Tema

7 trin til kaffemødet

Længde

Læsetid: 10 minutter

I kontaktfasen tager du struktureret fat i de virksomheder, du har fundet i researchfasen.  Du bliver klædt på til at tage den første kontakt, tage på kaffemøde og følge op på mødet efterfølgende. I artiklen her giver vi tip til hvordan du kan tage fat i virksomheder, der ikke forventer dit opkald.  

 Trin 4: Inviter dig selv på kaffemøde

Det kan virke angstprovokerende at tage uopfordret til kontakt til en virksomhed, som sikkert har travlt og måske svært ved at finde tid til at tale, lige når du ringer .

Derfor anbefaler vi, at du starter med at kontakte virksomheden via mail. 

Kontaktmailen bruges til at skabe rammerne for det kommende telefonopkald, hvor du inviterer dig selv på kaffemøde.

Du kan evt. bruge nedenstående skabelon til din kontaktmail. Læg mærke til, at skabelonen ikke sætter et direkte pres på modtageren. Udgangspunktet er, at du er nysgerrig på at vide mere om branchen og virksomheden. Det er først i løbet af dit kaffemøde, at du taler dig selv direkte ind i virksomhedens brændende platforme. Derfor skal du også undlade dit CV i kontaktmailen.

Tom
Skabelon til kontaktemail

Kære DIREKTØR

Jeg har fået kig på FIRMA A/S via netværk og research i den rådgivende ingeniørbranche.

Min baggrund for at kontakte dig er, at jeg er i gang med et brancheskift i mit arbejdsliv og i den forbindelse leder spændende virksomheder frem. Netværk og viden er mit primære formål med de møder, jeg holder, men jeg er også interesseret i ansættelse, hvis der viser sig noget relevant.

Jeg ønsker på sigt at arbejde administrativt i en lille eller mellemstor privat virksomhed og kommer med erfaring fra vejlednings- og undervisningssektoren.

Den bedste måde at oversætte de kompetencer til en ny branche, oplever jeg, er ved at tale med andre brancher og høre om særkender, udfordringer, opdelingen i fagligheder og så videre.

Jeg ringer til dig i næste uge og spørger, om du kunne være interesseret i at få besøg i en halv time i den nærmeste fremtid.

Mange hilsner

Trin 5: Den telefoniske opfølgning

Måske har du hørt tilbage fra virksomheden, eller også har der været radiotavshed. Tolk ikke et manglende svar som udtryk for manglende interesse! Virksomheden kan have rygende travlt, og derfor kan det være svært at afsætte tid til at læse og besvare alle mails, der ikke direkte giver en øget omsætning.

Under alle omstændigheder er det tid til en telefonisk opfølgning, med mindre at virksomheden har afvist dig direkte.  Virksomhedsejeren ved med god sandsynlighed godt at du ringer. Det gjorde du dem bevidst om i din mail fra trin 4. 

Når du ringer er det vigtigt, at du får fat i ejerlederen eller den person, der står for at rekruttere til virksomheden. I samtalen er det vigtigt, at du er konkret og målrettet mod at få et kaffemøde. Du kan bruge nedenstående ringeguide til at guide dit opkald.  

Der vil også være en del virksomheder, hvor du ikke kan få fat på rette person. Efter en passende mængde forsøg er det på plads, at du opgiver kontakten. 

 

Tom
Skabelon til ringeguide

Hej DIREKTØR. 

Jeg har sendt dig en mail DATO. 

(Gentagelse af indholdet i mailen)

Min baggrund for at kontakte dig er, at jeg er igang med et brancheskift, og jeg derfor søger viden og nyt netværk. I min research har jeg fudnet din virksomhed, som jeg synes ser spændende ud. 

Jeg ønsker på sigt at arbejde med.. 

Den bedste måde at oversætte de komptencer til en ny branche er ved at tale med virksomheder og høre om særkender, udfordringer, opdelingen i fagligheder og så videre. 

Jeg vil derfor høre, om du har lyst til og mulighed for, at jeg kommer forbi på et kort besøg? 

Trin 6: Kaffemødet i virksomheden

Du skal være velforberedt, når du møder virksomheden. Du er på, så snart at du træder ind af døren.
Brug tiden fornuftigt og sørg for at have styr på din research. 

Der er mange gode kommunikationsmetoder, som kan hjælpe dig i denne dialog. Det har vi skrevet en hel artikel om,. Tryk på knappen nedenfor og  bliv præsenteret for bevidst kommunikation. Det giver dig overskuelige værktøjer til at spørge ind til virksomheden og finde deres brændende platforme. 

Trin 7: Opfølgning på kaffemødet

Efter kaffemødet er det tid til en opfølgning. Det er vigtigt at tilkendegive din interesse for virksomheden og branchen, også selvom mødet ikke nødvendigvis blev som du håbede. Måske er der mulighed for et fremtidigt samarbejde, eller også kan du udvide dit LinkedIn-netværk. 
 

Du kan både følge op telefonisk og via. mail. Aftal det gerne med ejerlederen til selve mødet.