Jobmagerens værktøjskasse

Brændende platforme

Tema

Jobmagerens værktøjskasse

Længde

Læsetid: 4 minutter

Der er en tendens til, at SMV’er på tværs af brancher, størrelse, alder mv. har sammenfaldende udfordringer, som der skal handles på. Mange SMV’er oplever et marked med stigende grad af kompleksitet og højere krav om udvikling og omstilling for at kunne følge med kundernes efterspørgsel, skabe nye markeder eller ganske enkelt for at overleve en krise.

Disse områder har vi valgt at kalde for ”De brændende platforme”, og de er et afgørende afsæt for, at jobmageren kan gennemskue den umiddelbare efterspørgsel på kompetence og viden, der skal tales ind i sammen med virksomheden. De brændende platforme kan opsummeres til seks primære områder, som virksomheden kan have brug for hjælp til at få styr på og bragt tilbage i balance for at virksomheden igen er stabil.

Tid
Tid mangler virksomheder og ejerledere altid. Meget af deres tid bliver brugt til administrative opgaver og den daglige drift, især i virksomheder i vækst. Ejerlederen har derfor også i nogle tilfælde fået mindre tid til deres kerneområde og passion. Særligt er tid til udvikling en mangelvare, som en jobmager kan bidrage til. Enten ved at tage over med nogle af de driftsmæssige opgaver – eller ved at være facilitator for udviklingsopgaverne.

Viden

Verden er i konstant udvikling og kompleksitetsniveauet øges konstant. Det betyder, at det kræver flere og flere ressourcer at følge med i trends, regler og behov. Derfor skal virksomhederne have tilført viden løbende. Det kan bl.a. være viden om, hvordan virksomheden kan udvikle sig, eller hvad der rør sig i branchen, men det er mindst lige så vigtigt, at være på forkant med lovgivningen. Eksempelvis begynder EU at stille flere og flere krav til virksomhederne virke i forhold til et miljømæssigt perspektiv. Her kan du, som akademiker, understøtte virksomhederne og ejerlederen ved at bruge dine kompetencer indenfor research og systematiseret videnindhentning, som du med stor sandsynlighed har brugt i løbet af din uddannelse.

Overblik og struktur

En virksomhed i vækst på et dynamisk marked har brug for et forkromet overblik over virksomhedens potentialer, ressourcer og udfordringer. Hvilke produkter er konkurrenterne på vej med? Hvordan påvirker den næste megatrend virksomhedens kerneforretning? Og hvordan kan virksomheden optimere den værdiskabende produktion? Det kræver alt sammen, at der tænkes i optimale strukturer og processer – og det kan en jobmager bidrage til.

Nye idéer og udvikling

Mange SMV-produktionsvirksomheder er blandt de bedste på markedet til at lave netop deres specialiserede produkt og travlt optaget med at imødekomme de mange ordrer. Det betyder dog også, at der er en tendens til at virksomhederne har et snævert fokus og måske glemmer at forholde sig til markedet om 2 år. Det gør dem sårbare i situationer, hvor markedet ændrer sig eller nye konkurrenter melder sig på banen. Der er derfor behov for nye idéer i virksomhederne.

Sparring

SMV’er består hovedsageligt af én ejerleder og en gruppe ansatte, der bistår i at producere virksomhedens produkt. Ofte vil de ansatte have en anden uddannelsesbaggrund og perspektiv på virksomheden, hvilket kan medvirke at ejerlederen mangler sparringspartnere til de mere strategiske beslutninger.  Her er en højtuddannet guld værd i forhold til at være en kvalificeret og efterspurgt sparringspartner i en virksomhed.

 

De brændende platforme hænger i høj grad sammen med de trends, som pt. påvirker arbejdsmarkedet. Dem har vi skrevet et helt kapitel om her.

 

Videre læsning