Siden PC’en i løbet af 90’erne blev udbredt på arbejdsmarkedet og i husstandene har hele vores samfund gennemlevet en løbende digitaliseringsproces. Vi har bl.a. fået nye måder at arbejde på, socialisere på, handle på og legitimere os på, og mens nogle digitaliseringsskridt får meget opmærksomhed, er det digitaliseringens kontinuerlige og altomfavnende natur, der for alvor gør digitaliseringen interessant som megatrend.
Digitalisering indeholder potentielt mange konkurrencefordele for den enkelte SMV, og derfor skal ejerlederen hele tiden holde sig opdateret på udviklingen og hvordan virksomheden kan drage fordel heraf. Det er dog ikke altid at ejerlederen har tiden og interessen til at følge udviklingen, og her kan du som jobmager blive en vigtig sparringspartner og ressource. Opgaven bliver at få udnyttet det fulde potentiale af digitaliseringen og sikret at virksomheden får anvendt de mange tilgængelige programmer og systemer bedst muligt – Opgaven er vedblivende idet gårsdagens landvinding hurtigt forældes.
For nogle virksomheder kan der høstes lavthængende frugter på noget så banalt som digitaliseringen af registrerings- og lagerstyringsarbejde, mens det i andre tilfælde kan være mere komplicerede processer som digitalisering og integration af kundeservice, kunderegistre og handelssystemer. Nogle gange kræves der hjælp udefra, andre gange er der allerede udviklet så gode og lettilgængelige programmer, at det blot kræver en jobmager med digitalt flair og interesse, at bringe virksomheden videre til det næste skridt.
For nogle virksomheder kan der høstes lavthængende frugter på noget så banalt som digitaliseringen af registrerings- og lagerstyringsarbejde, mens det i andre tilfælde kan være mere komplicerede processer som digitalisering og integration af kundeservice, kunderegistre og handelssystemer. Nogle gange kræves der hjælp udefra, andre gange er der allerede udviklet så gode og lettilgængelige programmer, at det blot kræver en jobmager med digitalt flair og interesse, at bringe virksomheden videre til det næste skridt.
Klik på billedet til højre for at læse en af Akademikerkampagnens digitaliseringscases.
Den kunstig intelligens står klar i kulissen
Meget tyder på, at det næste helt store skridt for digitaliseringen (og menneskeheden) bliver udbredelsen af kunstig intelligens (AI) til løsning af opgaver inden for alle brancher. Forskere beskriver kunstig intelligens som en alment anvendelig teknologi (General purpose technology) med samme potentielle gennemslagskraft for industrialiseringen som elektrificeringen, forbrændingsmotoren m.m.
Vi bruger allerede AI til at anbefale os musik på Spotify, personificere annoncerer og stå for simpel kundeservice via maskinlæring og automatiserede algoritmer. I sidste halvdel af 2022 har teknologien dog taget så store spring, at den har rykket vores vante forestillinger om teknologiens potentiale og modenhedsniveau hvad teknologien kan.
MidJourney
MidJourney er et eksempel på en kunst-AI, der genererer kunst ud fra tekst. Med MidJourney kan alle pludseligt få afbilledet mere eller mindre abstrakte koncepter og motiver, endda i udvalgte kunstneres stilart. Der findes allerede flere alternative kunst-AI’s og man skal ikke se mange af deres værker, før det bliver klart at kunst- og grafikverdenen for alvor stor over for en udfordring.
Pippi Langstrømpe har lagt navn til citatet: ”Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt” (også selv om hun angiveligt aldrig skulle have sagt det i bøger og film). Intentionen er dog ikke til at tage fejl af, og derfor har Pippi også længe haft en stjerne i Akademikerkampagnen som en ægte jobmager.
I billedet nedenfor har vi fået MidJourney til at afbillede Pippi i Andy Warhol-stil. Warhol har aldrig malet Pippi, men sammenhængen er alligevel ikke til at tage fejl af. Vurdér selv.
ChatGPT
ChatGPT er egentlig bare en veludviklet chatbot, der ved at have gennemlæst store tekstmængder har fundet frem til det mest sandsynlige svar på de spørgsmål, der stilles på internettet. Hvad der kan lyde banalt er dog ganske imponerende i praksis, og ChatGPT kan således joke på pirat-engelsk, skrive det fjerede bind af Ringenes Herre, filosofiske essays og programmere i kodesprog. Potentialet ved AI’er som ChatGPT er stadigt ukendt, men allerede relativt kort inde i AI’ens levetid (ChatGPT blev lanceret den 30. november 2022) er det blevet klart at teknologien har potentiale til at ændre på forudsætningerne for mange kommunikations- og programmeringsopgaver.
Som jobmager kan du møde virksomheder, der stadig har et distanceret forhold til kunstig intelligens, og det vil langt fra være alle virksomheder, der har behov for at anvende en state-of-the art AI. Men Danmark har faktisk EU-rekord i anvendelsen af AI, i det 24 % af alle virksomheder melder at de bruger AI. For langt de fleste virksomheder vil der dog være tale om relativt simpel AI, til fx organisering af mails, målretning af markedsføring, billedkendelse og simple automatiseringsopgaver. Det er AI-produkter, som SMV’er relativt billigt kan indkøbe og hurtigt opnå gevinst på. Samtidigt kan du bruge de teknologiførende AI’s som inspiration til dit arbejde og til at indikere, hvor virksomheden kan bevæge sig hen.
- Udvikling af CRM-systemer: Customer relationship management systemer er virksomhedens digitale fortegnelse over kunder. Med et effektivt CRM-system kan virksomheden nemt kommunikere med og servicere de rigtige kunder på det bedste tidspunkt. Det kræver tid og overskud at investere i oprettelsen af et CRM-system og her kan du som jobmager tilbyde virksomhederne noget nyt.
- Digitalisering af administrative arbejdsgange: Den teknologiske udvikling medvirker at flere og flere arbejdsgange kan digitaliseres. Samtidigt kan en løsning der fungerede for 5 år siden virke forældet idag. Det kræver at man hele tiden er opmærksom på, hvordan arbejdsgangene kan gøres smartere understøttet af digitale løsninger
- Digital markedsføring: De digitale platforme skaber helt nye muligheder for at markedsføringen og med de rette tiltag kan virksomheder meget præcist ramme udvalgte målgrupper og følge med i, hvordan potentielle kunder reagerer på markedsføringen og hvor tæt de kommer på at købe varer. Google Analytics, Google Ads og søgemaskineoptimering er centrale greb i optimeringen af den digitale markedsføring.
- Indholdsproduktion: Virksomhedernes digitale tilstedeværelse giver mulighed for for produktionen af af tekster, videoer, billeder eller podcasts som alle kan være med til at understøtte fortællingen om virksomhedens produkt.
- Digital strategi: Digitaliseringen skaber muligheder for nye produkter, produktionsmetoder, kundegrupper mv. Men der sker ikke meget, uden at der lægges en visionær strategi som sidenhen systematisk opfølges. Det kræver en person med digitalt kendskab, og systematisk opfølgningssans. Her kan du som jobmager bidrage til at SMV’erne bringes i takt med nutidens digitale muligheder.
- Digital kommunikation: Læs meget mere her.