Der arbejder allerede i dag masser af akademikere i SMV’erne, hvor de hjælper virksomhederne med et væld af opgaver. I denne artikel har vi samlet et par generiske eksempler på hvilke arbejdsopgaver du kan forvente at komme til at løse som ansat i en SMV.
Du kan altid også se Akademikerkampagnens nyeste cases, hvor vi løbende samler viden ind om den forskel akademikerne dagligt skaber i SMV’erne.
Støtte for ledelsen
- Hjælpe ejerlederen med implementering af MUS
- Opfølgning på medarbejderudviklingssamtaler
- Planlægge implementeringsprocesser og effektmåling
- Styrke det tværfaglige samarbejde
- Sparringspartner for ledelsen
- Udarbejd beslutningsgrundlag
- Forretningsudvikling
- Strategisk kompetenceudvikling
- Rekruttering
- Fastholdelse af medarbejdere
- Generel understøttelse af arbejdsmiljøet
Kommunikation og markedsføring
- Ansvar for intern og ekstern kommunikation fx udvikle nye produkter, materialer og præsentationer
- Profilering og strategisk brug af SoMe fx opslag på Facebook, LinkedIn og Instagram
- Kontakt til pressen
- Udarbejdelse af nyhedsbreve fx samle indhold, skrive indlæg, få medarbejdere til at bidrage
- Udvikling af markedsføringsstrategi
- Udarbejdelse af udbudsmateriale til både internationale og regionale markeder
- Planlægge seminarer, messer og andre events
Udvikling af processer og forretningsgange
Produktudvikling i en SMV er typisk et samspil med kunderne i form af efterspørgsel på et nyt beslægtet produkt. Som højt-uddannet skal du ikke nødvendigvis selv stå for hele produktudviklingens faser, men ofte være den der indsamler know-how, påbegynder og driver udviklingsprocesserne i tæt samarbejde med de øvrige fagligheder, samarbejdspartnere og kunder. Opgaverne relaterende hertil kan fx være:
- Udvikling af nye arbejdsgange og strukturer i virksomheden, hvor det er nødvendigt med et kritisk blik på, hvordan virksomheden gør tingene i dag og om det kan gøres smartere.
- Udvikling af produktionen til at være mere grøn og bæredygtig og strategisk brug af FN’s 17 verdensmål i produktudviklingen.
- Udvikling af virksomhedens grønne og sociale ansvarsprofil (CSR) og synliggørelse på de sociale platforme.
- Analyse af flow og arbejdsgange.
- Kvalitetssikring af processer og overholdelse af den aktuelle lovgivning på området
- Optimering af processer, der gør arbejdsgangene nemmere for de øvrige ansatte i produktionen
- Tovholder på nye projekter som påbegyndelse af eksport, produktlanceringer, nye strategier, nye samarbejdspartnere m.m.
- Implementering af nye systemer som CRM (customer relationship management), analyseværktøjer etc.
Relationsskabelse og salg
- Markedsanalyser
– a. Analyse af eksisterende kundegrupper og indhente viden om kundernes præferencer og indkøbsmønstre
– b. Segmentere potentielle kunder og udvælge målgrupper til fx målrettet markedsføring - Etablere og fastholde relationer til eksisterende kunder fx udvikle koncepter til messer, afholde kundearrangementer eller indsatser på sociale platforme
- Forhandling med kunderne og sikre at salget kommer i hus
- Lave mersalg og/eller krydssalg til eksisterende kunder
- Generere kvalificerede leads til nysalg gennem eksempelvis overvågningsværktøjer fra de sociale platforme m.m.